Klantenservice
Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden
Inleiding
Dit zijn de algemene voorwaarden van de heer Cuma Çetin, handelende in de vorm van een eenmanszaak onder de namen HORECA KING, Horeca Luchttechniek, Afzuigkaphoreca.nl en Nedfan, kantoorhoudende te Waalwijk aan de Vijzelweg 21 A (5145 NK), ingeschreven in de Kamer van Koophandel onder nummer 80398340, btw-identificatienummer NL003442031B05, e-mail info@horecaking.nl, nader te noemen: de Verkoper.
Artikel 1: Definities en toepasselijkheid
1. In deze algemene voorwaarden worden de navolgende definities gehanteerd:
– Aanbod: ieder aanbod van de Verkoper, al dan niet in de vorm van een Schriftelijke offerte;
– Overeenkomst: iedere overeenkomst, strekkende tot levering van de Producten van de Verkoper aan de Klant;
– Klant: de afnemer van de Producten van de Verkoper;
– Partijen: de Verkoper en de Klant gezamenlijk;
– Producten: een of meer zaken uit het assortiment van de Verkoper;
– Schriftelijk: per brief, e-mail, fax of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand van de techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld;
– Website: de in de inleiding van deze algemene voorwaarden vermelde website van de Verkoper.
2. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder Aanbod van de Verkoper, alsmede op elke Overeenkomst – al dan niet tot stand gekomen via de Website – tussen Partijen. Partijen kunnen enkel Schriftelijk van deze algemene voorwaarden afwijken.
3. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op uit de Overeenkomst voortvloeiende na- en/of deelbestellingen.
4. Indien (een deel van) een bepaling van deze algemene voorwaarden om wat voor reden dan ook nietig of vernietigbaar is, laat dat de toepasselijkheid en geldigheid van de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverlet. De nietige of vernietigde (deel) bepaling wordt in dat geval vervangen door een (deel)bepaling die de inhoud van de nietige of vernietigde deel(bepaling) zoveel mogelijk benadert en die niet nietig of vernietigbaar is.
5. Indien deze algemene voorwaarden en de Overeenkomst met elkaar tegenstrijdige bepalingen bevatten, gelden de in de Overeenkomst omschreven bepalingen.
6. De Verkoper heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen. Vanaf de datum van kennisgeving van de wijziging aan de Klant zal de laatste versie van deze algemene voorwaarden op de rechtsverhouding tussen Partijen van toepassing zijn.
7. De Verkoper wijst op voorhand de toepasselijkheid van eventuele algemene voorwaarden van de Klant uitdrukkelijk af.
Artikel 2: Aanbod en prijzen
1. Ieder Aanbod is vrijblijvend in die zin dat de Verkoper het Aanbod zonder opgaaf van redenen binnen twee dagen na ontvangst van de acceptatie door de Klant kan herroepen, tenzij in/bij een Aanbod een geldigheidstermijn is omschreven/vermeld, in welk geval het Aanbod gedurende die termijn onherroepelijk is.
2. Ieder Aanbod is tevens voorwaardelijk, in die zin dat het geldt zolang de voorraad van de Verkoper of zijn leverancier strekt.
3. De in een Aanbod omschreven/vermelde prijzen zijn in euro’s, inclusief verpakking en exclusief 21% btw, (andere) heffingen van overheidswege en eventuele kosten, zoals transportkosten, verzendkosten, administratiekosten en declaraties van ingeschakelde derden, een en ander tenzij anders aangegeven.
4. Ieder Aanbod is verder onder voorbehoud van stijgingen van fabrieksprijzen, van prijzen van benodigde materialen en grondstoffen, van koersen van buitenlandse valuta, van invoerrechten en daarmee gelijk te stellen heffingen, van verzekeringstarieven, van belastingen, van margeregelingen en van andere (kost)prijsverhogende factoren, alsmede onder voorbehoud van (kost)prijsverhogende omstandigheden door wijzigingen in de wet- en regelgeving en overheidsmaatregelen. Ieder aanbod is tevens onder voorbehoud van druk-, zet-, of typfouten. Indien een of meer van voormelde factoren/omstandigheden/fouten zich voor de levering van de Producten aan de Klant voordoen, is de Verkoper gerechtigd de prijzen van de Producten dienovereenkomstig te verhogen en die verhoging aan de Klant in rekening te brengen. De Verkoper is niet aansprakelijk voor de gevolgen van voormelde
factoren/omstandigheden/fouten.
5. Een samengesteld Aanbod verplicht de Verkoper niet tot levering van een deel van de aangeboden zaken tegen een overeenkomstig deel van de prijs.
6. Indien het Aanbod is gebaseerd op door de Klant verstrekte informatie die onjuist of onvolledig blijkt te zijn, mag de Verkoper de opgegeven prijzen en/of leveringstermijnen aanpassen.
7. Het Aanbod en de prijzen gelden niet automatisch voor nabestellingen.
8. Getoonde en/of verstrekte monsters, foto’s, tekeningen, modellen, opgaven van kleuren, aantallen, afmetingen, gewichten, capaciteiten, technische gegevens en andere omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal en/of op de Website zijn weliswaar zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden louter als aanduiding. De Klant kan hieraan geen rechten ontlenen. Eventuele afwijkingen ten opzichte van de Producten kunnen niet als een tekortkoming van de Verkoper worden aangemerkt, tenzij de Verkoper terzake van een of meer van voormelde aspecten een uitdrukkelijke Schriftelijke garantie aan de Klant heeft verstrekt. De verstrekte monsters en modellen blijven eigendom van de Verkoper en dienen op zijn eerste verzoek en op kosten van de Klant aan de Verkoper te worden geretourneerd.
Artikel 3: Totstandkoming van overeenkomsten
1. De Overeenkomst komt tot stand nadat de Klant het Aanbod van de Verkoper Schriftelijk heeft geaccepteerd, ook indien deze acceptatie op ondergeschikte punten afwijkt van het Aanbod. Indien de acceptatie op wezenlijke punten afwijkt van het Aanbod, komt de Overeenkomst pas tot stand nadat de Verkoper Schriftelijk met deze afwijkingen heeft ingestemd.
2. Een bestelling van de Klant geldt als een Schriftelijke acceptatie van het aanbod van de Verkoper. Een bestelling dient via de bestelprocedure op de Website te worden verricht. De Klant dient zich te registreren – zijnde het waarheidsgetrouw verstrekken van zijn/haar actuele (rechts)persoonsgegevens aan de Verkoper – om de Producten te kunnen bestellen. De Klant dient een sterk wachtwoord voor zijn/haar account te gebruiken. De Klant dient dat wachtwoord nooit aan anderen af te geven. De Klant is en blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor eventueel misbruik van zijn/haar account (bijvoorbeeld in de vorm van bestellingen van derden via dat account).
3. De Verkoper behoudt zich het recht voor om de Klant zonder opgaaf van redenen te vragen zich te identificeren (door overlegging van een geldig legitimatiebewijs en/of een gewaarmerkt uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel).
4. De Verkoper heeft het recht om een bestelling van de Klant Schriftelijk en zonder opgaaf van redenen te weigeren.
5. De Verkoper is pas gebonden aan een bestelling zonder daaraan voorafgaand Aanbod, aan mondelinge afspraken, alsmede aan aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of de Overeenkomst na Schriftelijke bevestiging hiervan aan de Klant of zodra de Verkoper zonder tegenwerping van de Klant met de uitvoering van de bestelling of de afspraken is begonnen.
Artikel 4: Verplichtingen van de Klant
1. De Klant zorgt ervoor dat:
– Hij/zij alle voor de uitvoering van de Overeenkomst of adequate advisering benodigde informatie tijdig op de door de Verkoper gewenste wijze aan de Verkoper ter beschikking stelt.
– Eventueel door de Klant aan de Verkoper ter beschikking gestelde gegevensdragers, elektronisch bestanden, et cetera vrij zijn van virussen en/of defecten.
2. De Klant zorgt ervoor dat de door hem/haar aan de Verkoper verstrekte gegevens juist en volledig zijn en hij/zij vrijwaart de Verkoper voor aanspraken van derden die voortvloeien uit het onjuist en/of onvolledig zijn van de gegevens.
3. Alle vragen, verzoeken, klachten, et cetera van de Klant moeten schriftelijk bij de Verkoper worden ingediend.
4. Door de Verkoper geleverde zaken mogen door de Klant alleen worden doorverkocht in de originele, van de Verkoper of diens leverancier afkomstige verpakking. De Klant mag geen veranderingen aan de originele verpakking aanbrengen en hij/zij moet beschadigingen voorkomen.
5. Indien de Klant niet (tijdig) aan voormelde verplichtingen voldoet, mag de Verkoper de uitvoering van de Overeenkomst opschorten totdat de Klant wel aan zijn verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige gevolgen die uit die opschorting voortvloeien, zijn voor rekening en risico van de Klant.
6. Indien de Klant zijn verplichtingen niet nakomt en de Verkoper niet direct nakoming verlangt, tast dit het recht van de Verkoper niet aan om later alsnog nakoming te verlangen.
Artikel 5: Vertrouwelijke informatie
1. De Verkoper houdt alle informatie die hij in het kader van het sluiten en het uitvoeren van de Overeenkomst van/over de Klant heeft verkregen geheim, tenzij derden die informatie nodig hebben voor de uitvoering van de Overeenkomst.
2. De Verkoper zal de informatie van de Klant niet voor een ander doel gebruiken dan waarvoor die informatie is gegeven, behalve als de Verkoper optreedt in een procedure waarbij die informatie van belang kan zijn.
3. De Verkoper neemt alle redelijkerwijs te nemen voorzorgsmaatregelen om deze informatie geheim te houden. Deze geheimhoudingsplicht geldt ook voor de werknemers van de Verkoper en derden die onder de verantwoordelijkheid van de Verkoper bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken zijn.
4. Indien de informatie ziet op persoonsgegevens in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) verwerkt de Verkoper de informatie conform deze verordening en meldt hij eventuele inbreuken op de beveiliging van de informatie eveneens conform deze verordening.
5. De geheimhoudingsplicht geldt niet indien de Verkoper als gevolg van wet- en/of regelgeving of een rechterlijke uitspraak de geheime informatie moet openbaren en zich hierbij niet kan beroepen op een wettelijk of een door een rechter toegestaan verschoningsrecht. Deze uitzondering geldt ook voor werknemers/derden als bedoeld in lid 3 van dit artikel.
Artikel 6: levering en leveringstermijnen
1. De Producten worden, na overleg met de Klant, door de Klant bij de Verkoper afgehaald of door de Verkoper naar de Klant vervoerd/verzonden.
2. Indien de Producten naar de Klant dienen te worden vervoerd/verzonden, zal dat gebeuren binnen 14 dagen na ontvangst van alle voor de levering benodigde informatie door de Verkoper en na betaling door de Klant, een en ander tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen, met dien verstande dat voormelde termijn en ook eventuele overige door de Verkoper aan de Klant opgegeven leveringstermijnen louter indicatief zijn en nimmer kunnen gelden als een fatale termijn. Bij niet tijdige levering dient de Klant de Verkoper Schriftelijk in gebreke te stellen en hem een redelijke termijn gunnen om alsnog te leveren.
3. De Klant is verplicht de Producten af te nemen, ook indien de bestelling (deels) onjuist is. Als de Klant weigert de Producten af te nemen, waaronder tevens wordt verstaan de situatie dat de Klant niet op het afgesproken tijdstip op de plaats van levering aanwezig is, komen de kosten voor retourzending – met een minimum van € 85,- per palletplaats – opslag, bewaring en extra levering van de Producten voor rekening van de Klant, zonder dat de Klant recht heeft op terugvordering van het eventueel reeds aan de Verkoper betaalde bedrag.
4. De Verkoper mag in gedeelten leveren en iedere deellevering afzonderlijk aan de Klant factureren.
5. Indien de Verkoper dit nodig acht, mag hij bepaalde leveringen door derden laten verrichten.
6. Het risico voor de te leveren Producten gaat over op de Klant op het moment dat de Producten het pand, het magazijn of de winkel van de Verkoper verlaten of de Verkoper aan de Klant heeft medegedeeld dat de Producten bij hem kunnen worden afgehaald.
7. Vervoer of verzending van de Producten vindt plaats voor rekening en risico van de Klant en op een door de Verkoper te bepalen wijze. De Verkoper is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook die verband houdt met vervoer of verzending van de Producten. Indien partijen Schriftelijk zijn overeengekomen dat de Verkoper zelf het vervoer van de Producten verzorgt, geschiedt dit voor risico van de Verkoper. De kosten van vervoer zijn in dat geval in de overeengekomen prijs inbegrepen. De te bezorgen Producten worden zo dicht mogelijk bij het bezorgadres, op de verharde weg, naast de auto gelost, waarmee het vervoer is geëindigd. Assistentie bij verder vervoer is voor rekening en risico van de Klant.
8. Indien het, wegens een oorzaak gelegen in de risicosfeer van de Klant, niet mogelijk blijkt de Producten (op de overeengekomen wijze en plaats) aan de Klant te leveren of indien de Producten niet door de Klant worden afgehaald, mag de Verkoper de producten voor rekening en risico van de Klant opslaan. De Klant dient de Verkoper alsdan binnen een door de Verkoper gestelde redelijke termijn alsnog in staat te stellen de Producten te leveren of de Klant dient de producten binnen die termijn alsnog af te halen. Indien de Klant na voormelde redelijke termijn in gebreke blijft aan zijn afnameverplichting te voldoen, is de Klant per direct in verzuim. De Verkoper mag de Overeenkomst alsdan met onmiddellijke ingang door een Schriftelijke verklaring geheel of gedeeltelijk ontbinden en de Producten aan derden verkopen zonder gehouden te zijn tot vergoeding van schade, kosten en rente. Voormeld recht op ontbinding tast de verplichting van de Klant tot vergoeding van eventuele (opslag)kosten, schade en winstderving van de Verkoper en/of het recht van de Verkoper om alsnog nakoming te vorderen, al dan niet met schadevergoeding, niet aan.
Artikel 7: Controle en klachtregeling
1. De Klant controleert de geleverde producten direct na ontvangst en vermeldt eventuele zichtbare gebreken, defecten, beschadigingen en/of afwijkingen in aantallen op de vrachtbrief of begeleidende bon of meldt deze – bij gebreke van een vrachtbrief of begeleidende bon – binnen twee werkdagen aan de Verkoper. Indien dergelijke klachten niet tijdig worden gemeld, worden de producten geacht in goede staat te zijn ontvangen en aan de overeenkomst te beantwoorden.
2. Overige klachten meldt de Klant direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen de overeengekomen garantietermijn – Schriftelijk aan de Verkoper. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van de Klant. Indien geen andere garantietermijn is overeengekomen, geldt een garantietermijn van een jaar.
3. Bij gebreke van een tijdige klacht, is geen beroep mogelijk op enige garantie.
4. Indien bestelde Producten uitsluitend in bij de Verkoper voorradige (groothandels)verpakkingen of minimale hoeveelheden of aantallen kunnen worden geleverd, kunnen de Producten onderling geringe – in de branche geaccepteerde – afwijkingen vertonen wat betreft opgegeven gewichten, aantallen, kleuren en maten. Deze afwijkingen zijn geen tekortkoming aan de zijde van de Verkoper en hierbij is geen beroep op de garantie mogelijk.
5. Klachten schorten de betalingsverplichting van de Klant niet op.
6. De Klant stelt de Verkoper in de gelegenheid de klacht te onderzoeken en verstrekt alle hiervoor relevante informatie. Indien voor het onderzoek retourzending noodzakelijk is, is dit voor rekening van de Klant, tenzij de klacht achteraf gegrond blijkt te zijn. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, komen de kosten van de Verkoper die door de klacht zijn ontstaan, zoals de onderzoekskosten, geheel voor rekening van de Klant. Het transportrisico is altijd voor de Klant. Retourzending vindt plaats op een door de Verkoper te bepalen wijze en in de originele verpakking of emballage.
7. Geen klachten zijn mogelijk, ook al is de termijn waarbinnen klachten moeten worden gemeld nog niet verstreken, over:
– Onvolkomenheden in of eigenschappen van Producten die zijn vervaardigd uit natuurlijke materialen, indien deze onvolkomenheden of eigenschappen inherent zijn aan de aard van die materialen.
– Verkleuringen en geringe onderlinge kleurafwijkingen.
– Producten die na ontvangst door de Klant van aard en/of samenstelling zijn veranderd of geheel of gedeeltelijk zijn gemonteerd, bewerkt of verwerkt.
Artikel 8: Garanties
1. De Verkoper voert de leveringen naar behoren en conform de in zijn branche geldende normen uit, maar geeft nooit een verdergaande garantie dan uitdrukkelijk is overeengekomen.
2. De Verkoper staat gedurende de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het geleverde.
3. Indien voor de door de Verkoper geleverde Producten door de fabrikant of leverancier een garantie is afgegeven, geldt die garantie op dezelfde wijze tussen partijen. De Verkoper informeert de Klant hierover.
4. De garantie geldt voor de duur van een jaar, te rekenen vanaf de datum van levering, tenzij de fabrikant of leverancier een kortere of langere garantieduur hanteert.
5. Indien het doel waarvoor de Klant de Producten wil bewerken, verwerken of gebruiken afwijkt van het gebruikelijke doel, garandeert de Verkoper alleen dat de Producten hiervoor geschikt zijn indien hij dit Schriftelijk aan de Klant heeft bevestigd.
6. Geen beroep op de garantie is mogelijk zolang de Klant de voor de Producten overeengekomen prijs nog niet volledig heeft voldaan.
7. Bij een terecht beroep op de garantie zorgt de Verkoper, naar zijn keuze, voor kosteloos herstel of vervanging van de Producten, dan wel voor terugbetaling van of een korting op de overeengekomen prijs. Indien er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de bepalingen van het onderstaande artikel omtrent aansprakelijkheid. De Klant dient de Producten franco aan de Verkoper terug te zenden en de Producten zullen na herstel/vervanging op kosten van de Verkoper aan de Klant worden teruggezonden.
8. De garantie geldt alleen voor de Klant die de Producten niet als wederverkoper of verhuurder gebruikt.
9. De Producten zijn bestemd voor afzet op de Nederlandse markt. Verkoop of installatie van de Producten in andere landen kan aan beperkingen onderhevig zijn, respectievelijk niet zijn toegestaan en geschiedt voor risico van de Klant. De Verkoper geeft in zoverre geen garantie.
10. De Verkoper geeft (verder) geen garantie:
– als de Klant niet heeft voldaan aan zijn verplichtingen jegens de Verkoper, uit welken hoofde dan ook.
– als de Klant een klacht tardief meldt.
– als de klacht van de Klant ongegrond is.
– als de Producten niet meer zijn te identificeren als afkomstig van de Verkoper.
– als de Verkoper niet de mogelijkheid heeft gehad om de Producten te onderzoeken.
– als de Producten defecten vertonen die voortkomen uit een stroomstoring.
– als er sprake is van normale slijtage van de Producten.
– bij beschadigingen, onjuist/onoordeelkundig gebruik, onjuist/onoordeelkundig/ontijdig onderhoud van de Producten en bij reparaties (inclusief wijzigingen) van de Producten door anderen dan de monteurs van de Verkoper.
– als de Producten niet nieuw waren ten tijde van de levering.
– als de Klant afwijkende Producten of specials (Producten die naar de specificaties van de Klant zijn gemaakt) heeft besteld.
– bij gebruik van de Producten voor andere dan de normale bedrijfsdoeleinden.
11. De Verkoper werkt volgens het principe van de laagste prijsgarantie. Indien de Klant dezelfde producten bij een derde tegen een lagere dan de door de Verkoper voor de Producten gehanteerde prijs kan kopen, krijgt de Klant het Product bij de Verkoper voor diezelfde, lagere prijs, mits:
– de derde niet buiten Europa is gevestigd en;
– het prijsverschil voor de Verkoper controleerbaar is en;
– de leverings- en garantievoorwaarden van de derde gelijk zijn aan die van de Verkoper en;
– het product van de derde geen product voor show- of demonstratie is.
Artikel 9: Aansprakelijkheid
1. De Verkoper aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid buiten de expliciet overeengekomen/door de Verkoper gegeven of wettelijke garanties.
2. De Verkoper is alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor vervolgschade, zoals bedrijfsschade, winstderving en/of geleden verlies, vertragingsschade en/of personen- of letselschade, vorderingen van derden, verlies van gegevens, boetes of kosten die voortvloeien uit de Overeenkomst of uit het gebruik van de Producten is uitdrukkelijk uitgesloten.
3. De Klant neemt alle noodzakelijke maatregelen ter voorkoming of beperking van de schade.
4. Indien de Verkoper aansprakelijk is, is zijn schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag dat door zijn verzekeraar in het voorkomende geval wordt uitgekeerd. Indien de verzekeraar niet uitkeert of de schade niet onder een door de Verkoper gesloten verzekering valt, is de schadevergoedingsplicht van de Verkoper beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de geleverde Producten.
5. De Klant moet de Verkoper uiterlijk binnen zes maanden nadat de Klant bekend is geworden of bekend had kunnen zijn met de door hem/haar geleden schade, aanspreken.
6. De Verkoper is niet aansprakelijk – en de Klant kan geen beroep doen op de toepasselijke garantie – indien de schade is ontstaan door:
– ondeskundig gebruik, gebruik in strijd met het doel van het Product of gebruik in strijd met de door of namens de Verkoper verstrekte instructies, adviezen, gebruiksaanwijzingen, et cetera.
– ondeskundig(e) bewaring (opslag) of onderhoud van de Producten.
– fouten of onvolledigheden in de door of namens de Klant aan de Verkoper verstrekte informatie.
– aanwijzingen of instructies van/namens de Klant.
– een keuze van de Klant die afwijkt van wat de Verkoper heeft geadviseerd en/of gebruikelijk is.
– de keuze die de Klant ten aanzien van de te leveren Producten heeft gemaakt.
– (reparatie)werkzaamheden of bewerkingen aan de Producten door de Klant of door derden namens de Klant zonder uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de Verkoper.
– misverstanden, verminkingen, vertragingen of het niet behoorlijk overkomen van bestellingen en mededelingen ten gevolge van het gebruik van het internet of enig ander communicatiemiddel in het verkeer tussen de Verkoper en de Klant of tussen de Verkoper en derden, voor zover betrekking hebbend op de door de Klant bij de Verkoper bestelde Producten.
7. De Klant is in de gevallen als omschreven in het vorige lid van dit artikel volledig aansprakelijk voor de hieruit voortvloeiende schade en vrijwaart de Verkoper voor eventuele aanspraken van derden.
8. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade is te wijten aan opzet en/of bewuste roekeloosheid van de Verkoper of het leidinggevend personeel op directieniveau of indien dwingend rechtelijke wettelijke bepalingen zich hiertegen verzetten. Uitsluitend in deze gevallen zal de Verkoper de Klant vrijwaren voor eventuele aanspraken van derden.
9. Indien Partijen zijn overeengekomen dat de Verkoper derden benadert voor het uitvoeren van (montage)werkzaamheden of indien de Verkoper daarvoor adviezen geeft, is dit voor rekening en risico van de Klant. De Klant dient altijd zelf met de derde te contracteren. De Verkoper is geen partij bij de tussen de Klant en de derde tot stand gekomen overeenkomst en de derde is ook niet aan te merken als een hulp- of tussenpersoon van de Verkoper. De Verkoper spant zich in kwalitatief goede derden te benaderen, maar hij is niet aansprakelijk voor eventuele gebreken in de door die derden uitgevoerde werkzaamheden.
Artikel 10: Betaling en incassokosten
1. De Klant dient de factuur van de Verkoper volledig te betalen met iDeal, creditcard of via een bankoverschrijving. De betaling moet binnen een vervaltermijn van 30 dagen na de factuurdatum plaatsvinden, tenzij Partijen Schriftelijk een andere betalingstermijn zijn overeengekomen. Daarbij staat de juistheid van de factuur vast indien de Klant niet binnen deze betalingstermijn bezwaar tegen de factuur heeft gemaakt. De Verkoper accepteert eveneens contante betalingen, doch niet voor een hoger bedrag dan € 3.500,- per bestelling. In geval van contante betaling dient de betaling te worden verricht op het moment van levering.
De Verkoper mag te allen tijde een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere persoonlijke of zakelijke zekerheid voor betaling vragen.
2. Tenzij uitdrukkelijk en Schriftelijk anders tussen Partijen is overeengekomen, strekt een betaling van de Klant eerst in mindering op de oudste vervallen factuur van de Klant, zij het dat de Verkoper steeds bevoegd is een andere vervallen factuur van de Klant aan te wijzen, waarop de betaling in mindering strekt.
3. De Klant is niet bevoegd het factuurbedrag geheel of gedeeltelijk te verrekenen met enige vordering die hij/zij op de Verkoper mocht hebben. Dit geldt eveneens indien de Klant (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard.
4. Indien de Klant de factuur niet op tijd betaalt, is hij/zij van rechtswege – en derhalve zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn vereist – in verzuim en is de Verkoper bevoegd zijn verplichtingen uit de lopende Overeenkomsten met de Klant op te schorten. De Verkoper heeft voormeld opschortingsrecht eveneens indien hij al voordat de Klant in verzuim is geraakt, gegronde redenen heeft om aan de kredietwaardigheid van de Klant te twijfelen. Door het verzuim van de Klant dient de Klant de wettelijke handelsrente over het niet betaalde bedrag aan de Verkoper te betalen. De wettelijke handelsrente over het niet betaalde bedrag wordt berekend vanaf het moment dat de Klant in verzuim is tot aan het moment van volledige betaling. Iedere betaling door de Klant wordt eerst toegerekend aan de wettelijke handelsrente, daarna aan de buitengerechtelijke incassokosten (vergelijk lid 6 van dit artikel) en pas daarna aan de hoofdsom.
5. De volledige vordering van de Verkoper op de Klant is onmiddellijk opeisbaar indien:
– de Klant een betalingstermijn overschrijdt;
– de Klant failliet is of in surseance van betaling;
– de Klant (rechtspersoon) ontbonden of geliquideerd wordt;
– de Klant (natuurlijk persoon) onder curatele wordt gesteld, een wettelijke of informele schuldsaneringsregeling aanvraagt of overlijdt.
6. In geval van verzuim en na aanmaning door de Verkoper is de Klant buitengerechtelijke incassokosten aan de Verkoper verschuldigd. De buitengerechtelijke incassokosten worden berekend als volgt:
• 15% over de eerste € 2.500,- (met een minimum van € 40,-);
• 10% over het meerdere tot € 5.000,-;
• 5% over het meerdere tot € 10.000,-;
• 1% over het meerdere tot € 200.000,-;
• 0,5% over het meerdere.
7. Bij de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten is de Verkoper gerechtigd de hoofdsom van de vordering na verloop van een jaar te verhogen met de in dat jaar door de Klant verschuldigd geworden wettelijke handelsrente.
8. Bij uitblijven van volledige betaling is de Verkoper gerechtigd de Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling door een Schriftelijke verklaring te ontbinden.
Artikel 11: Eigendomsvoorbehoud en voorbehouden pandrecht
1. De door de Verkoper geleverde Producten blijven eigendom van de Verkoper totdat de Klant alle verplichtingen voortvloeiend uit alle met de Verkoper gesloten Overeenkomsten is nagekomen, waaronder begrepen de verplichtingen met betrekking tot de Producten zelf, de verplichtingen met betrekking tot de krachtens de Overeenkomsten door de Verkoper verrichte of nog te verrichten diensten of de verplichtingen met betrekking tot de nietnakoming van de Overeenkomsten door de Klant, zoals de verplichting tot het betalen van schadevergoeding, buitengerechtelijke incassokosten, rente en eventuele boetes.
2. Bij de levering van identieke, niet individualiseerbare Producten wordt telkens de partij behorende bij de oudste facturen geacht als eerste te zijn verkocht. Het eigendomsvoorbehoud rust dus altijd op alle geleverde Producten die bij het inroepen van het eigendomsvoorbehoud nog in de voorraad, de winkel en/of de inboedel van de Klant aanwezig zijn.
3. De Klant is verplicht de door de Verkoper onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten op eerste verzoek van de Verkoper aan de Verkoper af te geven. De Klant verleent de Verkoper en diens werknemers of door de Verkoper tot terugneming van de Producten gemachtigde derden reeds nu voor alsdan onherroepelijk machtiging om de terreinen van de Klant te betreden teneinde de Producten terug te nemen, een en ander onverminderd de rechten van de Verkoper op volledige schadevergoeding, vergoeding van gederfde winst en rente en het recht van de Verkoper de Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling door een Schriftelijke verklaring te ontbinden.
4. De door de Verkoper aan de Klant geleverde Producten die onder het eigendomsvoorbehoud vallen, mogen slechts in het kader van de normale bedrijfsuitoefening van de Klant worden doorverkocht, mits de Klant bij zijn afnemer ook een eigendomsvoorbehoud op de Producten bedingt. De Klant is niet bevoegd de Producten te verpanden anders dan door het hierna te omschrijven voorbehouden pandrecht, dan wel enig recht op de Producten te vestigen of de Producten in de feitelijke macht van een derde te brengen.
5. Op de geleverde Producten die door betaling in eigendom op de Klant zijn overgegaan en zich nog in handen van de Klant bevinden, behoudt de Verkoper zich reeds nu voor alsdan de pandrechten voor als bedoeld in artikel 3:237 BW, zulks tot meerdere zekerheid van enige andere vordering die de Verkoper op de Klant mocht hebben. De Klant is eveneens gehouden medewerking te verlenen aan de vestiging van een pandrecht als hiervoor omschreven op de door de Verkoper geleverde Producten die door de Klant zijn bewerkt of verwerkt, waardoor het eigendomsvoorbehoud van de Verkoper is komen te vervallen. De Klant is gehouden op eerste verzoek van de Verkoper daartoe zijn/haar medewerking te verlenen aan alle noodzakelijke handelingen voor de vestiging van het voorbehouden pandrecht. Indien derden enig recht op de door de Verkoper onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten willen vestigen of willen doen gelden, is de Klant verplicht de Verkoper hieromtrent zo spoedig mogelijk Schriftelijk te informeren.
6. Zolang de Klant de Producten die onder het eigendomsvoorbehoud van de Verkoper vallen onder zich heeft, bewaart de Klant deze Producten zorgvuldig en als identificeerbaar eigendom van de Verkoper.
7. De Klant verplicht zich op het eerste daartoe strekkende verzoek van de Verkoper de onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand, ontploffing, waterschade en diefstal. De Klant geeft de Verkoper op diens eerste verzoek inzage in de verzekeringspolis en de bijbehorende premiebetalingsbewijzen. De Klant verplicht zich ertoe al zijn/haar aanspraken op de verzekeraar met betrekking tot de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten te verpanden aan de Verkoper op de in artikel 3:239 BW voorgeschreven wijze.
Artikel 12: Faillissement, beschikkingsonbevoegdheid, et cetera
1. De Verkoper mag de Overeenkomst zonder nadere ingebrekestelling door een Schriftelijke verklaring aan de Klant geheel of gedeeltelijk ontbinden indien de Klant:
– in staat van faillissement wordt verklaard of een aanvraag hiertoe doet;
– (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
– door conservatoire beslaglegging wordt getroffen en dat beslag niet binnen 30 dagen wordt
opgeheven;
– door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
– onder curatele of onder bewind wordt gesteld of een aanvraag hiertoe doet;
– anderszins de beschikkingsbevoegdheid of de handelingsbekwaamheid met betrekking tot
(delen van) zijn/haar vermogen verliest.
2. De Klant informeert de curator of bewindvoerder altijd over (de inhoud van) de Overeenkomst en deze algemene voorwaarden.
Artikel 13: Overmacht
1. Bij overmacht van de Klant of de Verkoper mag de Verkoper de Overeenkomst door een Schriftelijke verklaring aan de Klant geheel of gedeeltelijk ontbinden of de nakoming van zijn verplichtingen jegens de Klant voor een redelijke termijn opschorten, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
2. Onder overmacht van de Verkoper wordt verstaan: een niet-toerekenbare tekortkoming van de Verkoper, van een door hem ingeschakelde derde of leverancier of overige zwaarwegende redenen aan zijn zijde.
3. Onder de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht bij de Verkoper: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten,
overheidsmaatregelen, stakingen binnen de organisatie van de Verkoper of dreiging van deze omstandigheden, verstoring van de bij het aangaan van de Overeenkomst bestaande valutaverhoudingen, bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of telefoonverbindingen, ICT-systemen of activiteiten van cybercriminelen waardoor de Website niet (volledig) beschikbaar is, natuurverschijnselen, (natuur)rampen, extreme weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import en export belemmerende maatregelen, transportmoeilijkheden en leveringsproblemen.
4. Indien de overmachtssituatie intreedt als de Overeenkomst al gedeeltelijk is uitgevoerd, moet de klant zijn/haar verplichtingen jegens de Verkoper tot aan dat moment nakomen.
Artikel 14: Annulering en opschorting
1. Indien de Klant de Overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering daarvan wil annuleren, mag de Verkoper van de Klant een gefixeerde schadevergoeding vragen voor alle gemaakte kosten en de door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst. Naar de keuze van de Verkoper en afhankelijk van de al verrichte leveringen bedraagt deze schadevergoeding 20 tot 100% van de overeengekomen prijs.
2. De Klant vrijwaart de Verkoper voor uit de annulering voortvloeiende aanspraken van derden.
3. De Verkoper mag de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door de Klant betaalde bedragen en eventuele tegenvorderingen van de Klant.
4. De Verkoper kan, geheel onverplicht, louter te zijner beoordeling en onverminderd het bepaalde in het eerste lid van dit artikel, de Producten van de Klant terugnemen en crediteren, mits de Producten niet langer dan zeven dagen geleden aan de Klant zijn geleverd, ongeschonden en ongebruikt zijn, in de oorspronkelijke staat verkeren, nog in de oorspronkelijke verpakking zijn verpakt en op het moment van terugname nog tot het assortiment van de Verkoper behoren. De hier omschreven bevoegdheid van de Verkoper laat de gehoudenheid van de Klant om te voldoen aan zijn/haar betalingsverplichting jegens de
Verkoper onverlet, met dien verstande dat Horeca King het uiteindelijk teveel door de Klant betaalde bedrag terstond na terugname, creditering en afboeking van de gefixeerde schadevergoeding aan de Klant zal terugbetalen. Afwijkende Producten, specials (Producten die naar de specificaties van de Klant zijn gemaakt) en luchtkanalen met toebehoren worden nimmer teruggenomen en/of gecrediteerd.
5. Bij opschorting van de levering(en) op verzoek van de Klant, is de vergoeding voor alle verrichte leveringen per direct opeisbaar en mag de Verkoper deze bij de Klant in rekening brengen. Hetzelfde geldt voor alle gemaakte kosten of kosten voortvloeiend uit de opschorting. De Verkoper mag de Klant een redelijke termijn stellen om de Producten alsnog af te nemen. Indien de Klant die redelijke termijn overschrijdt, wordt de opschorting geacht te zijn overgegaan in de annulering van de Overeenkomst, met de hiervoor omschreven gevolgen.
6. De kosten die voor de Verkoper voortvloeien uit het hervatten van de levering(en) na opschorting zijn voor rekening van de Klant. Indien de uitvoering van de Overeenkomst na de opschorting niet kan worden hervat, mag de Verkoper de Overeenkomst door een Schriftelijke verklaring aan de Klant ontbinden.
Artikel 15: Verjaring
Alle vorderingen en verweren tegen de Verkoper verjaren na verloop van één jaar, te rekenen vanaf de datum van levering.
Artikel 16: Verboden
Het is de Klant uitdrukkelijk verboden, op straffe van verval van al zijn/haar rechten op grond van of voortvloeiend uit de Overeenkomst of de algemene voorwaarden, om veranderingen in de Producten aan te brengen, tenzij uit de aard van de Producten anders volgt of Schriftelijk anders is overeengekomen, alsmede om de Producten te gebruiken ten behoeve van de teelt/vervaardiging van waren die in strijd zijn met de Opiumwet (zowel soft- als harddrugs).
Artikel 17: Intellectueel eigendom
1. De Verkoper garandeert dat de Producten geen inbreuk maken op Nederlandse intellectuele eigendomsrechten.
2. Tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt de Verkoper alle intellectuele eigendomsrechten op de Producten, alsmede op de door hem in het kader van de Overeenkomst gemaakte ontwerpen, plannen, documenten, schetsen, afbeeldingen, tekeningen, foto’s, films, programmatuur en andere creaties, alsmede op de hierop betrekking hebbende informatie. Dit geldt ook wanneer daarvoor door de Verkoper aan de Klant kosten in rekening zijn gebracht of wanneer er later nog verbeteringen zijn aangebracht. Voormelde creaties/informatie zijn/is uitsluitend bestemd om door de Klant te worden gebruikt en mogen/mag zonder voorafgaande Schriftelijke toestemming van de Verkoper niet door de Klant worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden worden gebracht,
tenzij uit de aard van de creaties/informatie anders voortvloeit.
Artikel 18: Toepasselijk recht
Op de Overeenkomst en op de algemene voorwaarden is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) is uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 19: Bevoegde rechter
Alle geschillen die uit de Overeenkomst en/of uit de algemene voorwaarden voortvloeien, zullen in eerste instantie worden berecht door de Rechtbank Zeeland – West-Brabant, zij het dat de Verkoper zich het recht voorbehoudt om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van de Klant, ook indien de Klant in het buitenland is gevestigd.